Since I dont really have a place to put my self out there this will be a home for the pictures i like, thoughts and ideas as they will come along.

יום ראשון, יוני 29, 2008

יאהו, מיקרוסופט וגוגל - מלחמה על האינטרנט הקלאסי


אני מניח שכולם מכירים ויודעים על משחקי המכירה/קנייה של יאהו/מיקרוסופט ואם ההנחה שלי לא ממש נכונה אספר בקצרה על מה מדובר...

אז מסתבר שענקית התוכנה מיקרוסופט רצתה לקנות את יאהו לפני כמה זמן והגישה הצעה ליאהו לקנות אותה במחיר מסויים (אני לא אכנס לפרטים הכלכליים כי הם לא ממש מעניינים אותי) יאהו לא ממש רצתה במיוחד לאור העובדה שהחברה טענה שהיא שווה יותר, מיקרוסופט מצידה אמרה שהיא לא מתכננת להציע הצעה גבוהה יותר ואם יאהו לא תסכים להצעה מיקרוסופט מצידה פשוט תקנה את יאהו בצורה "אלימה" על ידי קניית המנייות שלה.

בשלב זה התחילו רעשים בתוך יאהו - מצד אחד העובדים לא ממש רצו שמיקרוסופט תקנה אותם, המנכ"ל של יאהו Jerry Yang לא רצה למכור בכלל (חלק מהמידע הזה הסתובב כשמועות) עד הסוף הידועה שבו יאהו דחתה את ההצעה וחתמה על הסכם מודעות עם גוגל (AdSense).

עד כאן הכל כבר היסטוריה - אבל השאלה שעולה היא מה הקשר של גוגל בכל העניין?

אז המניע הראשוני די ברור, גוגל כאחת המתחרות הרציניות על שוק הפירסום והחיפוש ברשת מאוד לא רוצה ששתי המתחרות הגדולות שלה ישלבו ידיים וירוצו כחברה אחת נגדה בתחום הזה, אסור לשכוח שהתנועה אל יאהו ברשת עדיין גדולה מאוד, גדולה מהתנועה אל גוגל... (שרות הדואר של יאהו גדול מזה של גוגל, Flickr גדול מפיקאסה וכו').

כשגוגל חתמה עם יאהו על הסכם הפירסום החדש (שנראה שיכניס ליאהו כ 800 מליון דולר בשנה) רבים טענו שהסיבה העיקרית של גוגל לחתימה הזו נובעת מהסעיפים שגוגל הכניסה לתוך החוזה הזה, סעיפים שמונעים כמעט לחלוטין אפשרות של עסקה כלשהיא עם מיקרוספוט בעתיד - אבל זה לכשלעצמו לא נראה לי הסיבה העיקרית למהלך הזה של גוגל.

יאהו חולשת על פלח שוק עצום בארה"ב, מה שאפשר לכנות ה"אינטרנט הקלאסי", רוב הגולשים של יאהו הם הגולשים הישנים אילו שמשתמשים באינטרנט באותה צורה כמו שמתשמשים בשרותים אחרים בעולם, מתרגלים למשהו ולא משנים אותו בקלות, בטח לא כמו בשרותי הרשת השונים שצצים כל יום ואנחנו, אנשי האינטרנט ה"צעירים", רצים להרשם ולנסות.

כבר זמן רב שגוגל רוצה להשתלט על השוק הזה (מי לא?!) אבל לא ממש מצליחה, למרות כל מה שאומרים על יאהו החברה עדיין מרוויחה כסף ומרות חוסר הכיוון וההחלטיות של יאהו הגולשים האילו לא ממש רצים לעזור את החברה והשרותים שלה.

הכנסת מודעות של גוגל לתוך השרותים של יאהו נותנת לגוגל מידע חסר תקדים על התנועה של משתמשים בתוך יאהו עצמה ותוך זמן קצת תוכל גוגל ללמוד על הרגלי הגלישה של משתמשי יאהו - מה בדיוק הם עושים באתר ולאן הם הולכים - המידע העיסקי הזה שווה הרבה יותר מזהב לגוגל ויכול להביא לה את ההבנה של איך להשתלט על אנשי האינטרנט הקלאסי.

אני רק מקווה שיאהו קבלו מספיק כסף בישביל העיסקה הזו ושהם ימצאו כיוון בקרוב לפני שגוגל יגנבו להם את הלקוחות.


תוויות: , ,